Skip to main content

Wekelijks komen er collega’s uit binnen- en buitenland bij me op bezoek om te kijken hoe wij ons onderwijs organiseren. Ik zal daarin geen uitzondering zijn. Collega schoolleiders die ook maar ietwat vernieuwend aan de weg timmeren mogen eveneens rekenen op veel belangstelling. Steevast krijg ik aan het eind van zo’n bezoek van collega schoolleiders vragen in de trant van: ‘hoe geef je hier leiding aan?’, ‘hoe ben je hiertoe gekomen?’, ‘hoe hou je de ontwikkeling gaande?’, ‘hoe blijf je trouw aan je visie?’ enzovoort. De hoe-vraag naar leiderschap is actueel op dit moment bij schoolleiders. Ik schreef er eerder een column over in ‘van 12 tot 18’.

Die vele vragen van collega’s brachten me op het punt om mogelijkheden te onderzoeken om niet langer alleen mensen te ontvangen en ze te inspireren met wat we doen in de school, maar ook een concreet antwoord te hebben op die hoe-vraag naar leiderschap. Jasmijn Kester, Tijl Koenderink en ik hebben toen het initiatief genomen voor een expeditie naar leiderschap dat antwoord kan gaan geven op die hoe-vraag. De School voor Schoolleiders was toen geboren.

Het geweldige team van Operation Education nam de organisatie en voorbereidingen op zich en vorig jaar hebben we de eerste expedities met een groep van zo’n 18 schoolleiders gelopen. Zij werden getrakteerd op de kennis en ervaringen van leiders buiten het onderwijsveld. Op de wijsheden en inzichten van inspirerende figuren uit totaal andere sectoren met andere perspectieven voor de onderwijswereld. De deelnemers gingen op zoek naar hun eigen visie op onderwijs en hoe je die vertelt. En wat je doet om je medewerkers centraal te zetten in alles, want leerlingen kunnen niet anders dan beter willen worden in het leven en leraren doen niets liever dan daar een bijdrage aan leveren. Daar draait alles om in een school. En hoe pakken inmiddels ervaren schoolleiders dat in hun eigen school op dit moment aan? Telkens waren er ook de leerlingen bij aanwezig. Als spiegel en slijpsteen voor de welwillende maar zoekende directeuren en teamleiders.

De expedities die eindigden met stuk voor stuk positieve verhalen en met aan het einde een groot jammer dat het voorbij was. Alle deelnemers hebben inmiddels stappen gezet in hun school en een enorme ontwikkeling in hun leiderschap doorgemaakt. Nu staan twee nieuwe expedities op de rol. Vanaf nu heten we dan ook Expeditie Leiderschap, een expeditie als antwoord op de ‘hoe-vraag’. Het start allemaal in september en er zijn nog mogelijkheden om aan te sluiten. Laten we de handen ineen slaan, want schoolleider is inmiddels een vak geworden.

Jan Fasen

Author Jan Fasen

More posts by Jan Fasen

Leave a Reply