Skip to main content

9 april 2021: Update over de voortgang van Agora Underground.

Sinds we in januari met Agora Underground gestart zijn hebben ouders en leerlingen zich bij ons gemeld met de vraag of het bij deze eerste groep blijft of dat we gaan uitbreiden. Donderdag 8 april jl. hebben we beslist dat:

1. we doorgaan met Agora Underground,
2. we nieuwe jongeren een een plek gaan bieden,
3. wij nu allereerst op zoek gaan naar leraren die ons team willen versterken en de jongeren gaan begeleiden,
4. dit proces van het vinden en benoemen van voldoende en gekwalificeerde leraren tot ongeveer medio juni zal duren,
5. we aansluitend met dit nieuwe team alle jongeren en hun ouders die zich bij ons gemeld hebben uitnodigen en samen onderzoeken op welke wijze Agora Underground een passende vervolgstap is,
6. we dit hele traject medio september afgerond willen hebben en dan van start kunnen met een nieuwe groep jongeren.

Zoals u verderop in dit blog kunt lezen vinden we het belangrijk dat we voldoende tijd nemen om Agora Underground stevig neer te zetten om de kwaliteit te kunnen bieden die de jongeren en hun ouders van ons mogen verwachten. U als ouder en uw zoon of dochter hebben al heel wat teleurstellingen achter de rug, met alle gevolgen van dien. Dat mag nu niet weer gebeuren.

 

24 Januari 2021: Agora Underground reikt de thuiszitters een helpende hand.

Toen we in 2014 met Agora begonnen wilden we daarmee een alternatief neerzetten vanuit onze kijk op onderwijs en een antwoord formuleren op de maatschappelijke vraagstukken waar we in het huidige onderwijs tegenaan lopen en die ons grote zorgen baren. Eén van die vraagstukken is de grote groep jongeren die niet naar school kan, de zogenoemde ’thuiszitters’. Officiële cijfers reppen over zo’n 4.500 jongeren. Oudervereniging Balans liet in oktober 2020 zien dat het er zo’n 15.000 zijn. Deze thuiszitters mogen/kunnen niet naar school, omdat ze een manier van ontwikkelen en leren hebben waar het schoolsysteem doorgaans niet mee uit de voeten kan.
Op de plekken waar inmiddels een Agora is zien we dat thuiszitters de betreffende Agora bezoeken en daar een plek hebben gevonden waar ze graag naar toe blijven gaan. Maar er zijn ook plekken in Nederland waar nog geen Agora is, waar ook thuiszitters wonen die graag een Agora zouden bezoeken, maar dat dus niet kunnen. Uit die gebieden melden ouders zich in toenemende mate bij ons met twee vragen: wanneer komt er hier een Agora en indien dat (nu) niet het geval is kunnen jullie dan toch al iets voor mijn dochter of zoon betekenen?

We hebben als Vereniging Agora Onderwijs besloten om die jongeren de helpende hand te reiken. Inmiddels hebben we met onze werkwijze voldoende zelfvertrouwen, ervaring, expertise en resultaten geboekt dat we deze in durven gaan zetten voor de thuiszitters. Tim Slot is een Agoraleraar van het allereerste uur, hij gaat de eerste groep begeleiden. Eerst door de jongeren in die groep door en door te leren kennen en de jongeren hem. Door verbinding te maken met wie ze zijn en hoe ze leven. Ze een eigen tempo, tijd en manier gunnen om weer ‘op gang te komen’. Hen te laten ervaren dat ze ertoe doen, dat ze gehoord worden en dat ze over kwaliteiten en talenten beschikken die het waard zijn om verder te onderzoeken en uit te bouwen onder leiding van een leraar die daar veel verstand van heeft. Hij gaat het plezier en zelfvertrouwen om te experimenteren, te spelen en te leren bij de jongeren aanwakkeren en brandend houden. Ze krijgen weer dagelijks onderwijs o.l.v. een leraar waardoor de ouders dat stuk van hun taak langzaam los kunnen laten.

We zijn gestart met acht jongeren in de leeftijd van 11 tot en met 15 jaar. Deze jongeren hebben zich bij ons gemeld en wonen op plekken waar nu geen Agora is, kriskras door het land. We hebben ze ingeschreven op Niekée in Roermond. Tim is met hen aan de slag, voornamelijk online op dit moment. Ze starten samen de dag op en sluiten samen de dag af. De motivatie en het enthousiasme van de kinderen, hun ouders en Tim is aanstekelijk. Acht van de 15.000. We nemen in deze startfase geen onnodige risico’s, we willen nieuwe teleurstellingen voorkomen. Voordat we opschalen en nieuwe jongeren plaatsen nemen we eerst de tijd om te kijken of het ook werkt wat we beogen. En dat bepalen de ouders en die jongeren uiteindelijk. Blijven ze onverminderd enthousiast en gemotiveerd over onze aanpak? Blijft het voor hun betekenisvol om voor lange tijd mee te blijven doen? Wij hebben uitermate sterke vermoedens van wel, maar voordat we grotere verwachtingen gaan wekken en meer jongeren een plek bieden willen we eerst meer zekerheid over het effect van onze aanpak. Samen met de thuiszittende jongeren, hun ouders, drie lectoraten, stichting leerlingenzorg Noord-West Veluwe en het Nederlands Centrum voor Jeugd (NCJ) wachten we op toekenning van een subsidie waarmee we gaan onderzoeken hoe en of onze aanpak gaat werken voor die jongeren. Agora Underground, we zullen er geregeld over schrijven.

Jan Fasen

Author Jan Fasen

More posts by Jan Fasen

Join the discussion 8 Comments

  • Peter Splinter schreef:

    Top Artikel Jan. De start is prima. En we hopen dat deze aanpak slaagt voor de vele jongeren die thuis zitten.

    • Jan Fasen schreef:

      Jazeker Peter. Samen de schouders eronder!

      • Linda Heemskerk schreef:

        Beste Jan,
        Mijn zoon is in Amsterdam uitgeloot voor Agora Xplore en de school waar hij is geplaatst, daar gaat hij aan onderdoor….. Agora Xplore was onze hoop. Zij wezen ons op jullie initiatief. Ik zou heel graag in contact komen met jullie. Hoe kan ik dat doen?
        Dank je wel alvast,

        Linda Heemskerk

  • Belinda schreef:

    Jan, staat Agora Underground ook open voor de Rutte regeling ism PantAgora? Wageningen biedt mijn dochter namelijk niet geheel wat ze nodig heeft op cognitief vlak. Andere opties zijn er voor haar in regio Arnhem / Zutphen / Ede-Wageningen niet.

Leave a Reply