Skip to main content

Natuurlijk kunnen wij dat! Dit was zonder aarzelen de reactie van acht Agoraleerlingen toen hun duidelijk werd dat in maart 120 leerlingen en 50 leraren uit België, Duitsland en Nederland twee dagen naar Agora komen en zij die happening gaan organiseren. De acht solliciteerden een maand geleden naar een uitdaging die ik had uitgeschreven: ‘Organiseer een event voor alle changemakerscholen uit Nederland, België en Duitsland in maart 2017.’ Agora is samen met Unic in Utrecht, het Vathorst College in Amersfoort, Leon de Gelder uit Groningen en UWC in Maastricht een changemakerschool binnen het internationale netwerk van Ashoka. Changemaker scholen werken met hun leerlingen aan de ontwikkeling van een set eigenschappen die gedeeld worden door changemakers over de hele wereld, de zogeheten changemaker skills. Een bezoekje aan de website van Ashoka beveel ik u zeer aan.

Het is geweldig om te zien hoe kinderen zo’n uitdaging oppakken en aan de slag gaan. Ik ben hun coach. Zij doen al het werk. Van organisatie tot begroten en fundraising, van communicatie tot catering en activiteitenplan. Als ze advies nodig hebben gaan ze op zoek. Ze hebben dagelijks een stand-up met hun scrummaster (één van de leerlingen) en volgen workshops met daarin de kennis die ze nodig hebben om verder te kunnen.

Parallel hieraan bereidt een ander team van acht leerlingen een uitwisseling voor met een school uit Barcelona. De meest moderne media worden ingezet om te kunnen samenwerken met het Spaanse leerlingenteam. In mei gaan zestig leerlingen van ons die kant op. In juni komen er zestig Spaanse jongeren een week naar Roermond.

Beide teams werken aan inhoudelijke activiteiten voor beide dagen in het licht van het centrale thema waarop Agora stoelt: ‘kinderen willen niet slechts voorbereid worden op de toekomst, ze willen kunnen oefenen hoe ze de toekomst kunnen maken’. Debatten, challenges, sport en samen koken zullen vast en zeker op de menukaart staan. Hans Böhm is van de partij voor een clinic over schaken en een potje simultaan met twintig borden. De teams voeren hun overleggen in het Engels en iedere leerling heeft een persoonlijke challenge geformuleerd vanuit de vraag: ‘Waar wil ik beter in worden waar deze teamchallenge me bij kan helpen?’

Misschien is dit de start van Agora International. Dat is aan de leerlingen. Aan hun enthousiasme te zien lijkt het die kant op te gaan. Leerlingen leggen zo zelf het fundament van een Agoriaanse kijk op internationalisering. Want die hadden we nog niet. Tot nu toe halen leerlingen hun inspiratie en vragen uit de Roermondse en Nederlandse wereld. Maar de wereld waarin kinderen denken en opgroeien is onmetelijk veel groter en heeft lak aan de huidige politieke trend om weer grenzen te trekken en muren te bouwen.

Wat zich in de cloud en onder de grond afspeelt valt allang niet meer te sturen met grenzen en muurtjes. Dankzij cloudtechnologie en glasvezelnetwerken creëren kinderen wereldwijde eco-systemen, iets wat voor hun zo vanzelfsprekend is dat geen bange politicus er een greintje invloed op heeft. En naast virtueel op reis gaan en relaties bouwen is er natuurlijk niets leuker om het dan ook in het echt te doen. En dat kunnen ze!

Jan Fasen

Author Jan Fasen

More posts by Jan Fasen

Leave a Reply