Skip to main content
Uncategorized

ICT als ondersteuning van het leren, niet andersom.

By september 30, 2012No Comments

Richten van ICT; vier uitgangspunten voor schoolleiders:

1. Behandel je ICT omgeving met de zorg en vanzelfsprekendheid van een basisvoorziening zoals gas water en licht,

2. Heb een heldere visie op waar je met je school naar toe wil,

3. Praat vanuit die visie met je leraren over leren, niet over ICT,

4. Creëer een cultuur in je school die plezier in leren ademt voor zowel leerlingen als leraren.

Punt 1 moet gewoon op orde zijn. We kunnen niet zonder water. We kunnen ook niet meer zonder ICT.

Zorg dat de flexibiliteit, capaciteit en mobiliteit van je ICT omgeving dat ook uitstraalt. ICT mag voor de meeste volwassenen dan nog wel een middel zijn, voor onze leerlingen is het inmiddels een doel. Wij kunnen nog kiezen om onze belastingaangifte analoog in te vullen. Onze leerlingen kunnen dat straks niet meer. Wanneer je als schoolleider de ambitie hebt om ICT een wezenlijk onderdeel te laten zijn van de interactie, verbinding en het leerproces tussen leraren en leerlingen dan moeten beide er van op aan kunnen dat de ICT omgeving in orde is en altijd werkt.

Uit onderzoek blijkt (The project RED roadmap for transformation) dat leraren en leerlingen gebruik blijven maken van ICT voorzieningen wanneer uitval nooit langer dan een paar seconden duurt en er daarmee een betrouwbaarheidsgraad is van 99,9%.

Punt 2 omvat een visie op de toekomst. Een focus op de samenleving als legitimering voor de keuze die we binnen scholen maken. Wat betekent dit voor het leren en de organisatie van dat leren.

Leren is allang niet meer alleen het domein van scholen. Het is het domein van de leerling, 24 uur per dag staat hem een veelheid aan kennis ter beschikking. Op school moet hij leren die kennis op waarde te wegen. Leerlingen kennen de toekomst allang, zijn vertolken die iedere dag opnieuw in onze scholen. Veelal onbewust. Aan ons om die toekomst bewust te maken en te vertalen in inhoud en organisatie van leren in onze school.

Punt 3 gaat uit van het inzicht dat het bloed van leraren niet sneller gaat stromen door met ze te praten over ICT in hun dagelijkse werk. Hun bloed gaat wel sneller stromen van een goed gesprek over leren in het licht van de visie van de school. Wat is hun visie op leren en hoe kunnen ze die het best in praktijk brengen. Wat willen ze hun leerlingen leren en op welke manier? En kan ICT dan een middel zijn wat hen daarbij helpt?

Punt 4 gaat over plezier in leren en delen door leraren. We proberen onze leraren te verleiden de hun vertrouwde lesmethode eens aan de kant te leggen en in alle veiligheid te gaan experimenteren met andere leermiddelen en die vervolgens ook echt toe te passen in hun lessen. Dat doen we in ons eigen leercentrum (waar ik binnenkort meer blogs over zal gaan schrijven) en dat stoelt op de werkwoorden experimenteren, innoveren, onderzoeken, delen en leren. We hebben een concept ontwikkeld dat diepgaand leren bij leraren op gang moet brengen vanuit de veronderstelling dat zij daarmee vervolgens beter in staat zijn diepgaand leren bij leerlingen op gang te brengen. In het leercentrum is veel ICT aanwezig, maar daar gaat het niet om. Het gaat om verbinding, om relatie, om bevlogenheid, om plezier in leren. Voor de leerling, maar in de eerste plaats ook weer voor de leraar.

 

Jan Fasen

Author Jan Fasen

More posts by Jan Fasen

Leave a Reply