Op Saga hebben we de afgelopen maanden gebouwd aan iets wat stevig is. Een fundament. Geen keurslijf, maar een ondergrond die ons als team stevigheid biedt om elke dag opnieuw een evenwicht te vinden tussen dat wat de belangstelling van leerlingen heeft, en dat wat van het grootste belang is voor hun toekomst.
Dat is geen eenvoudige opgave. Want de wetgever kijkt vooral naar dat laatste, verpakt in vertrouwde woorden als: leerplicht, curriculum, resultaat, rendement, percentage geslaagden, leerwinst, verantwoording, beoordeling. Maar dat is niet waar groei, ontwikkeling en leren van leerlingen begint. Het begint bij nieuwsgierigheid, verwondering, vragen stellen, inspiratie. Net als erbij horen, mee mogen doen, gezien en gehoord worden. Of bij het moment dat een leerling ergens in duikt omdat hij zelf per se wíl weten hoe iets zit. Zo’n moment dat de belangstelling van leerlingen heeft.
En toch is daar een stevig fundament voor nodig. Een fundament dat eraan bijdraagt dat leerlingen in beweging durven en willen komen, dat ze hun nieuwsgierigheid de vrije loop laten en op onderzoek uitgaan. In een omgeving waar ze het vertrouwen krijgen en je als leerling zeggenschap hebt over keuzes en je leerroute. Omringd, gesteund en begeleid door een sterk team van uitstekende leraren of coaches.
Agora is een marktplein. Een levendige plek vol geluid, beweging, inspiratie en verrassing. Denk aan onverschillig welk marktpleintje tijdens je vakantie in het buitenland. Een vrolijke chaos van mensen waar gehandeld, geleefd, genoten, gewerkt, gegeten en in alle talen van de wereld gecommuniceerd wordt. Op Saga is het een plek waar leerlingen vrij mogen rondlopen, ronddwalen, kijken, geïnspireerd en uitgedaagd worden om te leren en op te groeien op hun eigen manier. Niet omdat alles mag, maar omdat alles kan als je nieuwsgierigheid en potentie worden uitgedaagd.
Die vrolijke chaos op Saga is weer merkbaar. Het geroezemoes van nieuwsgierigheid. De pret van een mislukking. De vreugde na een ontdekking. De stilte van aandachtig werken. Het felle gesprek tussen leerlingen en coaches over iets dat ze echt belangrijk vinden.
Dat is wat we zijn: een plek waar leerlingen vooral elke dag graag willen zijn. Niet omdat ze moeten, maar omdat er iets gebeurt wat raakt.
En ondertussen sturen wij. Onzichtbaar, maar voelbaar. Op diepgang. Op groei. Op vorming. Op echte kwaliteit. Dat is onze opdracht. Terwijl de kunst blijft: om dat allemaal te doen zonder het zicht te verliezen op wat er werkelijk toe doet: de levensenergie die loskomt wanneer een leerling iets ontdekt dat hem raakt.

