Woensdag 3 februari reikt een Agora leerling en Prof. Jos Claessen het eerste exemplaar van De Tegels van Agora uit aan Freek de Jonge in Niekée. Jos Claessen van de Open Universiteit was erbij, in dat eerste jaar van Agora. Elke week, één dag. Hij kroop onder de huid van deze experimentele vorm van onderwijs. Jos: “Ik wilde het vóelen, de ups en downs beleven. Ik wilde geen afstandelijke wetenschappelijke benadering die uit zou monden in grafieken en tabellen.”
Zijn verslag – de Tegels van Agora – geeft een zeldzaam en uniek inkijkje in de ontwikkeling van een nieuwe onderwijsvorm. Een middelbare school voor kinderen van alle niveaus, zonder roosters, boeken, cijfers of vakken. Maar wel met coaching, projecten, workshops en vooral persoonlijk leren. In alle vrijheid. Anytime, anywhere. Op papier was het mooi uitgedacht, maar de praktijk met 24 jongens en 10 meisjes was in 2014 weerbarstig. Jos: “Ik ben kritisch geweest in deze Agora-biografie, maar ben er ook van overtuigd dat het een geslaagd jaar was.”