Op Saga Driehuis leren we onze leerlingen alles wat ze nodig hebben om hun eigen toekomst te ontwerpen. Dat lukt het beste wanneer ze daarbij dagelijks in aanraking komen met levensechte vragen, gebeurtenissen en ervaringen, verteld door mensen van buiten de school. We noemen dat inspiratiesessies.
Dit schooljaar willen we onze leerlingen elke week in aanraking brengen met een veelheid en diversiteit aan inspiratie. We willen ze volop laten kennismaken met alles wat er mogelijk en gaande is rondom vier thema’s, die volgens ons sterk bijdragen aan voor hun brede ontwikkeling:
De kunsten: om leerlingen te leren verbeelden, creëren en tot expressie te komen.
De geesteswetenschappen: om leerlingen te leren denken, voelen en begrijpen.
Techniek: om leerlingen te leren maken, onderzoeken en overleven.
Sport en bewegen: om leerlingen het lichaam te laten ervaren, samen te spelen en vitaliteit te ontwikkelen.
Daarom zoeken we: ouders, grootouders, buren, professionals, kunstenaars, sporters, denkers, doeners, met kennis en expertise binnen die gebieden die dat willen delen met onze leerlingen. We willen van deze vier gebieden een bruisend en enthousiasmerend weefsel maken in onze school.
Heb jij iets te brengen op een van deze vier gebieden?
Of ken je iemand die dat zou willen of kunnen?
Meld je bij ons. Dat kan door een mailtje te sturen naar: inspiratie@sagadriehuis.nl
Of stuur deze oproep door naar iemand die je kent.
Onze leerlingen weten niet wat ze niet weten. Samen kunnen wij alles wat ze kunnen en willen weten toegankelijk maken. We kunnen hen inspireren, raken en in beweging brengen.
Hieronder ga ik iets dieper in op de vier fundamenten:
1. Kunsten
Wat het is: muziek, beeldende kunst, theater, dans, poëzie, film, schrijven, mode, vormgeving enz.
Wat het aanwakkert en aanleert:
- Verbeeldingskracht – zien wat er nog niet is
- Expressie – jezelf laten zien, vormgeven aan je binnenwereld
- Verwondering – geraakt worden door schoonheid of ongemak
- Scheppend vermogen – creëren, improviseren, risico nemen
- Zelfonderzoek – wie ben ik, wat voel ik, wat wil ik zeggen?
- Esthetisch bewustzijn – gevoel voor vorm, kleur, ritme, harmonie
Beleving:
De kunsten nodigen uit om stil te vallen, geraakt te worden, buiten de bestaande paden te gaan. Ze geven onze leerlingen ruimte aan het mysterie, het onzegbare, en de menselijke behoefte om tevoorschijn te komen.
2. Geesteswetenschappen
Wat het is: filosofie, ethiek, geschiedenis, literatuur, religie, cultuurwetenschappen, psychologie
Wat het aanwakkert en aanleert:
- Kritisch denken – vragen durven stellen, argumenteren, nuance aanbrengen
- Empathie – je kunnen verplaatsen in anderen, in tijd, ruimte en cultuur
- Moreel oordelen – wat is goed, wat is rechtvaardig?
- Zingeving – zoeken naar betekenis, in jezelf en de wereld
- Mensbeeldontwikkeling – wie zijn wij als mens, als samenleving?
- Dialoogvaardigheid – luisteren, afwegen, opnieuw kijken
Beleving:
De geesteswetenschappen zetten onze leerlingen aan het denken, dagen hen uit om vertrouwde zekerheden te bevragen en te verbinden met het grotere verhaal van de mensheid. Ze vormen de bodem van democratisch burgerschap en menselijkheid.
3. Techniek
Wat het is: bouwkunde, werktuigbouw, informatica, voedseltechnologie, waterbeheer, geneeskunde, energie, landbouw enz. enz.
Wat het aanwakkert en aanleert:
- Maken en begrijpen – hoe dingen werken, hoe je ze bouwt of repareert
- Analytisch denken – meten, testen, verklaren
- Praktisch oplossen – materialen benutten, functies ontwerpen
- Toepassen van wetenschap – natuurwetten omzetten in concrete systemen
- Zelfredzaamheid – weten waar voedsel, water, energie vandaan komen
- Vindingrijkheid – technische oplossingen voor menselijke uitdagingen
Beleving:
Techniek laat onze leerlingen voelen dat ideeën werkelijkheid kunnen worden. Dat leven op aarde afhankelijk is van systemen die we móéten begrijpen en onderhouden. Het is de wereld van het doen, meten, aanpassen.
4. Sport en Bewegen
Wat het is: sport, spel, dans, bewegen, outdoor, vechtsport, yoga, atletiek, teamsport enz.
Wat het aanwakkert en aanleert:
- Lichaamsbewustzijn – voelen, waarnemen, afstemmen op je fysieke zelf
- Vitaliteit en gezondheid – goed zorgen voor je lijf en energiehuishouding
- Samenwerking en competitie – jezelf meten aan én verbinden met anderen
- Volharding en zelfbeheersing – trainen, discipline, omgaan met winnen en verliezen
- Expressie en plezier – bewegen om te vieren, los te laten, jezelf te uiten
- Ruimtelijk bewustzijn – bewegen in, met en door de ruimte om je heen
Beleving:
Sport en bewegen brengen het lichaam tot leven. Ze geven onze leerlingen toegang tot kracht, kwetsbaarheid, spel en ritme. In beweging leer ze zichzelf kennen op een andere manier dan in denken of spreken, directer, intenser, in het moment.
Samen vormen deze vier fundamenten:
- een verbeeldende kracht (kunsten),
- een reflectieve en morele diepte (geesteswetenschappen),
- een technisch en uitvoerend vermogen (techniek),
- en een levend lichaam en energiek bewustzijn (sport en bewegen).
Ze raken hoofd, hart, handen én lichaam van onze leerlingen in hun volle potentie. En ze bieden leerlingen vier krachtige vensters op het leven en op zichzelf.

