Skip to main content
Uncategorized

Innovatief leiderschap

By januari 10, 2012No Comments

Leiderschap op scholen is in ontwikkeling. Na jaren te zijn weggezet als een overbodige geldverslindende laag in scholen, stijgt het leiderschap nu weer in aanzien. Leraren hebben geen hekel aan leiderschap, ze hebben een hekel aan verkeerd leiderschap. En terecht natuurlijk. Mijn ideaal is leiderschap, in de vorm zoals we het nu organiseren, overbodig te laten zijn. Het vertrouwen te hebben dat iedereen zichzelf kan leiden en uiteindelijk het juiste weet na te streven en te realiseren samen met anderen. Dat blijkt een utopie in de huidige praktijk. Dat maakt leiderschap in mijn beleving tot een noodzakelijk kwaad. Kwaad, omdat de neiging bestaat te vergeten dat een leider een goede leider is, wanneer hij op tijd volger wordt. Want door te volgen zullen anderen leiders worden en daardoor de gelegenheid krijgen te oefenen in leiding geven aan jezelf en je omgeving.

Op het Connect College omarmen we het concept van innovatief leiderschap. Leiderschap dat erop gericht is de innovatieve en leidinggevende kracht in leraren aan te boren en tot bloei te laten komen.

Leraar 24 heeft een filmpje gemaakt over deze leiderschapsstijl. Dit filmpje is te bekijken via de volgende link:

http://bit.ly/t7qQPG

De kwaliteit van leren door leerlingen en leraren wordt beter wanneer beiden volop de gelegenheid krijgen om authentiek te zijn. Dicht bij hun zelf in verbinding met elkaar. Dat geeft energie en de bevlogenheid in scholen krijgt weer volop ruimte.

In het filmpje van Leraar 24 hieronder is te zien hoe leraren professionaliseren vanuit de ruimte die ze krijgen en nemen.

http://bit.ly/zwQgV2

Jan Fasen

Author Jan Fasen

More posts by Jan Fasen

Leave a Reply