Jan Fasen Sinds 1999 werk ik in het onderwijs. Als leraar en vele jaren als eindverantwoordelijk schoolleider. Ik heb brede scholengemeenschappen geleid en nieuwe onderwijsvormen neergezet. Ik ken de situaties van het in beweging zetten van een bestaande en een nieuwe praktijk goed. Om een organisatie in beweging te zetten is leiderschap nodig. En bij dat leiderschap ligt mijn passie en expertise. Het betekent voor mij vooral situaties, omstandigheden, (rand)voorwaarden, faciliteiten en vertrouwen creëren, waardoor leraren(teams) tot dingen in staat zijn die ze tot dan toe zelf niet voor mogelijk hadden gehouden. In mijn werk probeer ik oplossingen te vinden voor de belangrijkste uitdagingen waar we voor staan in het onderwijs. De meest bekende zijn: Agora: een totaal nieuw alternatief. Ontwikkelingsgericht onderwijs in een omgeving die leerlingen en leraren motiveert en die recht doet aan de verschillen tussen mensen. Iedereen leert en werkt op zijn of haar manier, maar altijd met en vooral voor elkaar. Onderwijs dat kinderen en jeugd aanmoedigt om zelf de samenleving van morgen vorm te geven. Agora Underground: Eerste hulp bij onderwijs. Voor kinderen die thuiszitten of dreigen thuis te komen zitten, vanwege het niet beschikbaar zijn van een passend onderwijsaanbod voor deze leerlingen in de eigen regio. De Ruimte: Ik begeleid managementteams die van hun school weer een plek willen maken waar leerlingen en leraren met plezier naar toe komen. Die vanuit een inspirerende visie naar een betere onderwijspraktijk in school gaan. Een boek: Mijn ervaringen als schoolleider heb ik opgetekend in een boek ‘Maak een kunstwerk van je leven’. Dat boek is 28 september 2023 verschenen. Het boek is nu te bestellen! Ik ben directeur van de Vereniging Agora Onderwijs (VAO), pionier met Agora Underground en ben op expeditie in De Ruimte. De VAO wordt gevormd door alle Agora-scholen in Nederland. De vereniging heeft tot doel om de scholen vanuit de Agora-visie met elkaar te verbinden, te faciliteren en te ondersteunen in het realiseren van de best mogelijke onderwijskwaliteit voor de leerlingen. We doen dit door instrumenten, hulpmiddelen, begeleiding, opleiding, professionalisering en coaching ter beschikking te stellen. De vereniging werkt met een kwaliteitsstandaard, de 30 Tegels van Agora, die de feedback, dialoog en gezamenlijke ontwikkeling tussen scholen faciliteert en aanmoedigt. De vereniging verbindt en versterkt de relatie van al die Agora-scholen met de sector, de beroepsgroep, de samenleving en kennispartners. De kennis en ervaring die we opdoen delen we met de sector en met de overheid. We doen het als scholen met en voor de scholen, de regio, de sector, de samenleving. En we leggen graag verantwoording af over hoe we dat doen.