Sinds 1999 werk ik in het onderwijs. Als leraar en vele jaren als eindverantwoordelijk schoolleider. Ik heb brede scholengemeenschappen geleid en nieuwe onderwijsvormen neergezet. Ik ken de situaties van het in beweging zetten van een bestaande en een nieuwe praktijk goed. Om een organisatie in beweging te zetten is leiderschap nodig. En bij dat leiderschap ligt mijn passie en expertise. Het betekent voor mij vooral situaties, omstandigheden, (rand)voorwaarden, faciliteiten en vertrouwen creëren, waardoor leraren(teams) tot dingen in staat zijn die ze tot dan toe zelf niet voor mogelijk hadden gehouden.
In mijn werk probeer ik oplossingen te vinden voor de belangrijkste uitdagingen waar we voor staan in het onderwijs. De meest bekende zijn:
- Agora: een totaal nieuw alternatief. Ontwikkelingsgericht onderwijs in een leeromgeving die kinderen en leraren motiveert en recht doet aan de verschillen tussen kinderen. Ieder kind leert op zijn of haar manier. Onderwijs dat kinderen en jeugd aanmoedigt om zelf de samenleving van morgen vorm te geven.
- Agora Underground: Eerste hulp bij onderwijs. Voor kinderen die thuiszitten of dreigen thuis te komen zitten, vanwege het niet beschikbaar zijn van een passend onderwijsaanbod voor deze leerlingen in de eigen regio.
- De Ruimte: Een heldere en krachtige aanpak om van een idee tot een nieuwe praktijk te komen in je school.
Ik ben voorzitter van de Vereniging Agora Onderwijs (VAO), pionier met Agora Underground en op expeditie in De Ruimte. Op deze website vertel ik er meer over.